søndag den 8. juli 2012

Nem indkøbsdag + mindre madspild

Sukker du hver gang du skal ud og købe ind?

Smider du alt for tit mad ud?

Efter vi har fået Purløget handler vi nu ind EN gang om ugen (Måske købes der lidt mælk eller friske grønsager sidst på ugen, men det er også det). Det har VIRKELIG reduceret vores madspild.

Ydermere er det nu mest Martin der handler ind, hvilket også betyder at der ikke kommer alt muligt ekstra ned i indkøbskurven. (Hmmm hvilket jo nok betyder at det var MIG, der købte alle de der lys, bøger og babytøj...) Han er hurtig og går direkte efter det der står på indkøbssedlen. WIN!

Her er 6 tips fra vores nemme indkøbsdag

1) Jeg tjekker ugens tilbudsaviser på min iPhone på app'en Tilbudsavis (mener også den findes til Android) Den er fantastisk fordi alle tilbudsaviserne er der (Undtagen Aldi's mener jeg), den fungere super godt, man kan vælge favoritter osv. Sig altid nej til trykte reklamer - hvis du ikke allerede er tilmeldt så gør det her


{Image Source: Itunes.apple.com}


2) Jeg tjekker opskrifter - krydstjekker med tilbud. Jeg bruger tit min Opskrifter.dk gratis app

{Image Source: Opskrifter.dk}

3) Jeg skriver en huskeseddel og en menu for ugen på samme tid. Det er som regel bare på en blok papir, da det er det manden bedst kan lide. Kender jeg forretningen han skal i, så sørger jeg for at skrive tingene i den rækkefølge de står i butikken (sådan nogenlunde i hvert fald). Sæt menuen sammen så der er et par dage med rester. Husk også at hvis du køber et helt hvidkål og kun skal bruge halvdelen til din ret så find en anden ret, hvor man også skal bruge hvidkål. 

{Image Source: mandejammer.blogspot.dk}

Vi sørger for at have en dag eller to vegetariske, så vi kan holde budgettet selvom vi spiser økologisk og nu har fået en ekstra mund at mætte.

4) Martin er hurtig og holder sig til indkøbssedlen. Derved er han hurtigt færdig og behøver ikke tage stilling til ting han ikke skal have. Så nu sparer vi penge ved at gøre det på denne måde. Selvom jeg tit gik og hyggede i supermarkederne tidligere, så savner jeg det faktisk ikke længere. 

5) Vi køber faktisk aldrig for meget. "Køb 3, betal for 2" er ikke et salgstrick vi falder for særlig tit. Vi køber det vi skal bruge og i god økologisk kvalitet. Hvis du spiser en portion aftensmad i stedet for to, så er der jo faktisk rester til dagen efter. 


{Image Source: shopfixturesdirect.dk}

6) Varerne bliver pakket ud med det samme, når Martin kommer hjem. Tingene bliver hældt på glas, stillet på de rigtige steder i skabet osv. Vi ved lige præcis hvor tingene skal stå og kan nemt og hurtigt få pakket ud. 

Har du andre tips imod madspild og nem indkøbsrutine? Så skriv gerne en kommentar herunder. Tjek også brugmerespildmindre.dk for flere tips. 


6 kommentarer:

  1. En dejlig blog, som jeg vil nu følge. Og godt at du sætter fokus på madspild. Tak for alle dine gode forslag!

    Du er velkommen til at kigge ind til os - Stop Spild Af Mad - Danmarks største bevægelse mod madspild: http://www.stopspildafmad.dk/ og evt. også vores reste-kogebog (den kan lånes på alle landets biblioteker): http://www.saxo.com/dk/forfatter/selina-juul_4342205

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Selina,

      Jeg hørte jo om dig fra min svigermor Kirsten Thurø, og tænkte det passede lige til min blog :o)

      Så selv tak for en fin hjemmeside - jeg følger også med den anden vej... ;o)

      Sig endelig til hvis du kunne tænke dig at udlodde en bog i en Give Away på bloggen.

      Kærligst Dorthe

      Slet
  2. Det skal jeg nok, kære Dorthe :)

    Lige nu er vi løbet tør for alle eksemplarer. Jeg må lige rykek i Gyldendal.

    Mange KH og keep up the good work!

    Selina :)

    PS: Hils søde Kirsten mange gange.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da ellers dejligt at være løbet tør - så er der da gang i den :o)

      Jeg skal hilse mange gange

      Kærligst Dorthe

      Slet
  3. Purløget... Det lyder spændende tænkte jeg. Sikkert en smart ny app, eller hjemmeside. Det må jeg læse om!! Læse, læse, læse - tjek også bla bla for flere tips. Nå... Purløget stod ikke lige beskrevet, hvad ka det være...? Hvor finder jeg det? For efter du har fået det handler du kun en gang om ugen. Det må jo være en eller anden smart dims... NÅÅÅÅÅH Hehehehe, det er dit barn selvfølgelig. Det var en lidt sjov oplevelse inde i mit hoved :-p

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha ja det kan jeg da godt se, når man lige læser det.... ;o) Men ja kan jo også bare skrive Carl, men vi kalder ham tit Purløget... og Skidekanonen... og Bjergbestigeren... og... og.... ;o) Men en smart dims - DET må man sige han er!

      Mange tak for et godt grin :-D

      Kærligst Dorthe

      Slet